Inbjudan och inställningar
Inbjudan
1. Klicka på länken ”Join the team” som du har fått på mailen och skapa en användare. | 2. Fyll i ditt namn och välj ett lösenord | 3. Det kommer nu upp två dialogrutor som du kan klicka på ”Hoppa över frågan” |
Inställningar
Webbläsare som fungerar med Jira Cloud.
Dator | |
Microsoft Edge | Senaste versionen stöds |
Mozilla Firefox (alla plattformar) | Senaste versionen stöds |
Google Chrome (Windows och Mac) | Senaste versionen stöds |
Safari (Mac) | Senaste versionen på senaste operativsystemet stöds |
Mobiltelefon | |
Mobil Safari (iOS) | Senaste versionen stöds |
Chrome (Android och iOS) | Senaste versionen stöds |
Källa: Atlassian
Användarinställningar
1. Ställ in profilbild, språk, ändra lösenord etc |
2. Ställ in dashboard som Jira-hemsida |
Anpassa mailutskick (aviseringar)
Det finns möjlighet att anpassa när aviseringar ska skickas ut till ens mail, detta görs enligt nedan steg.
1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger. | 2. Klicka på Personliga Jira-inställningar | 3. Längre ner på på sidan finns inställningar för när mailaviseringar ska skickas, kryssa i/ut önskade rutor och klicka på Spara. |
Översikt arbetsytor
Startsida/Inkorg
- Alla projektmedlemmar bör logga in minst en gång varannan vecka samt svara på direkta frågor
- Genom punkten ovan anses projektmedlemmar ta del av information även om denna inte fysiskt är med i projektets forum
- Kommunikation utanför projektets definierade system (telefonsamtal, e-mail etc.) hanteras ej av PL
Personlig inkorg | Projektinformation |
Disciplintavla
- Disciplintavlan är din primära arbetsyta i projektet
- Disciplintavlan visar samtliga ärenden (av typen ”Ärende”) i projektet som du som projektör har behörighet att se
- Genom snabbfilter sorterar du fram de ärenden du vill se på disciplin- och individnivå. T ex dina egna ärenden eller alla ärenden till din disciplin.
Mötestavla
- Mötestavlan visar samtliga ärenden som hör till något möte
- Genom snabbfilter filtrerar du fram de ärenden du vill se på mötes- & individnivå. T ex alla mina ärenden som ligger på agendan för C-möte.
- Tavlan är sorterad utifrån kategorier (t ex tider, ekonomi, organisation osv.) samt ärenden ställde till respektive disciplin.
Skapa och redigera ärenden
Skapa ärende
Sammanfattning*: Frågans rubrik
Projektdel: Till vilken projektdel hör ärendet, kontor eller laboratorium. Beskrivning*: Utförlig beskrivning av frågan. Omnämn personer i beskrivning för att specifikt dela informationen med dem. Tilldelad*: Person som ska driva ärendet framåt Prioritet: Frågans prioritet * Stjärnmarkerade fält är tvingande |
|
Från/till*: Disciplinen som ställer/tar emot frågan
Förfallodatum: Används vid behov, prioritet används i första hand Bordlagt till: Bordlägg ärendet till önskat datum om det behövs Bifogad fil: Det går att bifoga filer upp till 10 MB** * Stjärnmarkerade fält är tvingande. |
|
Välj flik: ”Tas upp på möte”
Möte: Vilken typ av möte ska ärendet tas upp på Möteskategori: Ange ärendets möteskategori Mötesanteckningar: Ange vad som sägs på möten
|
Länka ärenden
1. Öppna det ärende du vill länka till/från och klicka på Länka ärende |
2. Då visas möjligheten att länka längre ner i ärendet. Skriv in ärende-Idt direkt eller sök med fritext |
Bifoga fil
Alternativ 1: Klicka på Bifoga ikonen och välj en fil från Utforskaren |
Alternativ 2: Kopiera in en skärmdump och klistra in direkt i kommentarsfältet. Ställ musen i kommentarsfältet och tryck Ctrl + V |
Alternativ 3: Klicka på ikonen Filer och bilder i kommentarsfältet och välj fil från Utforskaren |
Att bifoga i kommentarsfält är att föredra då man samtidigt kan koppla en kommentar till filen.
Men oavsett alternativ så sparas de bifogade filerna under Bilagor. |
Länka till mapp i Dalux
Hitta den mapp du vill länka till Markera URL i adressfältet och tryck Ctrl + C för att kopiera adressen |
Klistra in länken i ett ärende genom att trycka Crtl + V |
När du trycker på mellanslag så förkortas länken och visas som i exemplet ovan.
OBS: Glöm inte att ange vilken fil i mappen du hänvisar till samt att omnämna den/de det berör. |
Länka till fil i Dalux
|
|
3. Klicka på symbolen för ”Kopiera till clipboard” uppe till höger för att kopiera en länk direkt till den fil som är markerad.
Därefter klistrar du in denna länk med Ctrl + V i fältet ”beskrivning” eller ”kommentar” i ett ärende i Jira. |
|
Använda tavlor
Arbetsflöden |
|
Använda tavlor
Klicka på Snabbfilter för att expandera. Klicka på ”tre punkter” för inställningar. |
|
Inställningar expanderar | |
Visa ärende i sidopanel brevid tavla
|
|
Ärendens uppbyggnad
FramdriftFramdriften av ett ärende är den information som är viktig för att ärendet ska kunna drivas framåt samt den information som är viktig att kunna titta tillbaka på. Framdriften av ärendet syns alltid överst i ärendet. Information som är viktig för framdriften är t ex mötesanteckningar, svar, beslut, etc. Denna information är ALLTID sökbar. KommunikationKommunikationen i ett ärende kan liknas med den diskussion som annars sker i långa mailtrådar eller chattar och är viktig för att komma fram till den bästa lösningen. Kommunikationen i ett ärende syns alltid i ärendets undre del och är INTE sökbar. Därför är det viktigt att, föra in lösningen/svaret/beslutet i ärendets framdriftsdelen och inte nöja sig med att den finns i kommentarerna. |
Ärendetyper
Ärende
|
Information
|
Möte
|
Minnesanteckningar
|
Bevaka ärenden
|
Stänga ärenden
|
Återöppna ärenden
- Ändra status på ärendet.
- Antingen genom att dra tillbaka ärendet på tavlan till kolumn NYTT/PÅGÅR,
- Eller ändra direkt i ärendet.
- Ange därefter en kommentar i ärendet till varför ärendet återöppnades.
Tex att man inte godtar svaret, tycker det besvar frågan eller öppnar för att kunna behandlas på möte.
Svara på ärenden
Komplettering till Återöppna ärenden.
Om ett ärende behandlas på ett möte och man i mötesanteckningen anger beslutet/svaret så ska även detta kopieras in i ärendets svar när ärendet stängs.
Söka efter ärenden
Alternativ 1Använd förenklad sökning i huvudmenyn. |
Alternativ 2Använd avancerad sökning för att söka efter ärenden baserat på olika kriterier; t.ex. projekt, status, till och från (disciplin), förfallodatum etc. Hitta hit genom: Huvudmenyn -> Filter -> Avancerad sökning |
|